Mooie bochies rijden ... i.r.t. TomTom Rider 5 & Tyre

TTR is sinds 2014 in gebruik en na wat beginners issues is het nu wel prettig reis gezelschap. Het gratis programma Tyre ken ik al langer, maar met de Pro versie die aan de TTR is gekoppeld, kun je ook 'kronkelroutes' maken. Meeste routes worden nu met Tyre gemaakt, maar af en toe wordt toch ook Garmin Mapsource (MS) gebruikt omdat ik dit al jaren gebruikt heb voor plannen en creëren van mooie routes en daarmee heb ik bijna 7500 viapunten zoals bergpassen, canyons, uitzichtspunten etc verzameld. Die nuttige data mag ik nog graag gebruiken in mijn planning. 

Kan tegenwoordig makkelijk ondervangen worden door vis pc of mobirltje onderweg nog te boeken. Enige probleem sDe diverse routes worden door mij ook in GPX formaat opgeslagen, zodat Robbert ze ook op zijn navigatie kan inlezen.

Bergpassen en canyons betekent bochies rijden

Veel motorrijders rijden graag bochies en vinden het dus prachtig om in bergachtig gebied te rijden. Niet voor niets ben ik vanaf 2001 dat ik motor ben gaan rijden al 4 keer op de motor naar de Dolomieten geweest.  Zoals gezegd zijn deze bergpassen mooi te gebruiken voor routeplanning.

Binnendoor rijden

Meeste motorrijders vinden over snelweg rijden noodzakelijk kwaad. Velen kiezen er voor om met motor op aanhanger zo naar een motor walhalla te rijden (waardatookmagzijn:-)) en dan pas te gaan rijden aldaar. Want je wilt liefst zo snel mogelijk mooi rijden. Als voorbeeld Dolomieten is met auto vanuit NL op zich in 1 dag te doen, zeker als je niet alleen achter het autostuur hoeft te zitten en je kiest voor de snelste route.

Weliswaar zijn sommige delen van de route naar Italie niet altijd even fraai, maar voor R&R is het motto; 'de vakantie begint bij het op de motor stappen'. Dus rijden we zelf op motor naar gebied toe. Deze keer kiezen we weliswaar ca.55 a 70% snelweg, want op dag1 rijd ik bijv. ca. 840km en Robbert 80km meer!. 

Zo kunnen we dag2 wel binnendoor rijden, meer bochies rijden en dus meer genieten doordat we dan nog maar 360km rijden over een aantal bergpassen.

Route planning praktijk

Eindbestemming vinden of hoppen!?

Ga je elke dag naar een nieuw hotel op zoek, of rij je vanuit 1 of 2 locaties diverse verschillende rondes? Voordeel van 1 centrale locatie is dat je vrijwel altijd veel goedkoper onderdak vind met Half Pension en je hoeft niet te gaan zitten puzzelen waar je de volgende dag terecht komt.

Nadeel is dat je zelfs met heel goed plannen het niet valt te vermijden dat je af en toe over een stukje zelfde weg rijdt. Verder zullen sommigen zeggen dat het dan qua eten eentonig kan worden. Ik weet uit ervaring dat dit laatste zeer meevalt, zeker als je geen michelin sterren diners voorgeschoteld hoeft te krijgen :-) Een laatste nadeel zou kunnen zijn dat je het avontuurlijke een beetje mist door vooraf te plannen. 

Route heen en terug plannen & onderdak onderweg

Route binnendoor of toch snel er heen. Als dat laatste het geval is, is het niet moeilijk. Tomtom aanzetten - eindbestemming invoeren, evt. Tolwegen uitschakelen en dan 'Voortmaken'.

Binnendoor is dus leuker maar vergt meer planning, althans als je net als ik zoveel mogelijk steden, snelweg, etc wil vermijden en juist zoveel mogelijk bochies en mooie wegen wil oversturen, dit i.r.t. de afstand en tijd die je op de reisdagen kwijt wil zijn!.

Is de route eenmaal gemaakt, dan is het in ons geval uitzoeken om voor onderweg (redelijk) goedkoop onderdak te vinden. Het vooraf plannen/boeken is uit vervelende ervaringen zo gegroeid, bijv. mee gemaakt dat we laat in het donker nog naar een hotel aan het zoeken ware . M.n. In hoogseizoen best uitdagend! Verder vastgesteld dat een hotel wat vooraf geboekt kon worden voor €45,- (2 pers) ineens 2 x zo duur werd door toch niet vooraf te boeken.

Dat laatste kan evt. ondervangen worden door onderweg naar via PC of mobieltje even een hotel te boeken. Het scheelt vaak sowieso geld en je weet of er uberhaupt plek is (hoogseizoen).

Intussen heb ik al aardig wat handige pagina's opgeslagen voor het zoeken naar bijv. B&B voor onderweg. Soms is booking.com eenvoudig het goedkooptse, maar niet altijd voor bijv. B&B's onderweg.

De eindbestemming wordt - Uitvalbasis

Wij kiezen dus voor rondjes rijden vanuit hotel Regina in Panchia. Om 19 uur is het diner, dat is een schappelijke tijd. Het kan een nadeel zijn als je bijv. al om 18 uur moet aanschuiven, dan moet je er toch een beetje rekening mee houden in je dagtoeren.

Rondjes plannen - met zoveel mogelijk berg passen!

Hier bewijst dan mijn grote verzamelde data bestand met allerlei viapunten zijn grote nut. Daarmee kan ik met wat gepuzzel een mooie niet te lange route maken, die NIET (veel) overlapt met de andere, met de MEESTE bergpassen etc. er in!

Voor 2015 ben ik daar al weer in geslaagd. Was nog helemaal niet nodig zo snel, maar zo gaat dat nu eenmaal. Vind het gewoon te leuk om te laten liggen.

Tol vignetten 

Heen dag 1 met max. 100km over snelwegen in CH. Je kunt de gok wagen zonder vignet te rijden die anno 2015 ca. 40 euro kost. De kans om aangehouden te worden is nl. klein. 

Vignet via Marktplaats kopen: Dat kan heel goed, prijzen varieren tussen 10 en 25 euro. We hebben intussen alledrie zo een vignet kunnen scoren, even wachten kan zich lonen, zo medio september zakken de prijzen :-)

Retour reis via Oostenrijk komen we nauwelijks op snelweg dus wat mij betreft geen vignet!

De diverse routes

Routeplanning verkorte versie

  • Dag 1: 25 sept (vr) NL - Parpan (CH)

  • Dag 2: 26 sept (za) Parpan - Panchia (I)

  • Dag 3: 27 sept (zo) rondrit Noord (Panchia)

  • Dag 4: 28 sept (ma) rondrit Zuid West (Panchia)

  • Dag 5: 29 sept (di) rondrit Zuid Oost (Panchia)

  • Dag 6: 30 sept (wo) rondrit Noord Oost [Sella] 

  • Dag 7: 01 okt (do) Panchia - retour NL (evt. extra dag met thuiskomst op 02 okt)

 

Routeplanning lange versie

25 sept DAG 1 eindpunt Parpan (CH)

Livigno komt niet zomaar oppoppen - sept 2014 heen en terug langs gekomen. Naast de mooie passen die je daar hebt kun je ook nog eens super goedkoop tanken!

Gekozen dus voor 2 dgn rijden naar Panchia met als 1e tussenstop in CH in Parpan. Flinke trip maar R&R&J hebben wel ervaring met flinke einden rijden en lang onderweg zijn. Allemaal in goede conditie en dat is ook wel nodig, Robbert zit dus ca 930km op de motor die dag. 

Robbert  rijdt vanuit Spijkenisse pikt onderweg Jos op die in Maasbommel woont bij VZPT Texaco N322 nabij Afferden. Samen rijden ze dan naar AC Venray waar ze mij dan oppikken om dan gedrieën de dagreis naar Parpan te vervolgen.

SNELWEG of NIET? Afhankelijk van hoe vlot we opschieten kunnen we in CH besluiten om van ca. Walensee te kiezen voor N3 i.p.v. snelweg 3 die er redelijk naast ligt, o.a. speelt daarbij goede weersomstandigheden een rol.

Heen DAG 2 Parpan - Panchia (Trento)

 We rijden dus via Livigno en vandaar uit kun je via verschillende routes naar eindbestemming, dat is maar goed ook want zelfs in augustus kan het gebeuren dat passen boven 2400m (dagen achtereen) gesloten zijn vanwege sneeuwval. Liefst rijden we over de Pso Gavia die 2618m hoog is en dus ook zo maar afgesloten kan zijn. Heeft ook nog eens een smalle en zeker bovenop een slechte weg en is behoorlijk onherbergzaam, zeker als het nat en donker is. 2014 er over gegaan en  is voor herhaling vatbaar. Nu maar hopen dat hij t.z.t. open is!

Vanuit Bormio misschien eerst links richting Stelvio, als die tenminste ook open is, want dat is met ruim 2700m de hoogste bereidbare pas van Italie.

Zijn ze dicht dan zullen we of via Zwitserland in zuidelijke richting ergens de grens over moeten of via Bormio de SS38 zonder hoge berg passen. Dat zou dan wel wat meer rijden zijn, maar in principe tijd zat en ik zag dat diner pas om 19 uur is.

Mochten we overigens later aankomen kunnen we altijd nog bellen.

 

WEER Omstandigheden

Hoewel september vaak een stabiel vrij drook klimaat geeft in Italie, is er wel een kans dat m.n. de hogere passen dus dicht zijn. Gelukkig zijn er goede manieren om vooraf al te weten of je bijv. over de Gaviapas kan of dat deze (tijdelijk, bijv. door sneeuwval) afgesloten is. Daar zij webcams ook handig en leuk voor;

https://www.3bmeteo.com/webcam-3bmeteo/passo-gavia
https://nl.bergfex.com/stilfser-joch-ortler/webcams/c4770/

De 4 Dolomieten ronden

BRANDSTOF:

  • Italie is ca. net zo duur als NL en in Dolo's hier en daar duurder!
  • Op zondag niet alle tankstations open!
  • Tankstations niet dik bezaaid in Dolo's, zorg voor volle tank voor volgende dag!
  • Je ziet ze minder en minder maar sommige onbemande stations hebben een waardeloos onduidelijk betaal systeem voor geldbiljetten!

Er zijn 4 ritten gepland, maar de volgorde ligt niet exact vast. Zo is bijv. rit 4 wel de mooiste, omdat daarin de fraaiste passen en ruige berg landschap te zien is onderweg. die rit zouden we daarom voor het laatst bewaren, maar misschien is het op die dag wel slecht weer. Dus het is ook een beetje afhankelijk van de lokale weeromstandigheden.

Ook kunnen ritten gaan afwijken door andere omstandigheden. We gaan het wel meemaken. Intussen heb ik 2 rondritten al weer aangepast, maar hier niet zichtbaar.

Rit 1 in noordelijke richting.

Deze rit is erg mooi, maar in begin ook vrij groen met veel bos hier en daar, met dus wat minder vergezichten. Via de pas Jochgrimm gaan we een stuk onverhard en dus prachtig om te doen. 

Het westelijke deel rondom Bolzano is niet echt hoog, maar daarom niet minder spectaculair. Zo rijden we over de Steinegger Panoramastrasse en naar het noorden toe over prachtige smalle wegen die ons leiden naar o.a. Wurzjoch en Gardena pas. Dat zijn dan de hooste van vandaag. Ben nog nooit direct in de buurt van de 'Seiser Alm' geweest, dit  moet 1 van de mooiste bergweiden van Europa, als ik de foto's er van zie heb ik daar wel beeld bij :-)

Daarna komt ook wat men Rosengarten noemt, een prachtig schouwspel vanaf de andere kant van de mooie bergkammen. Er zit een heel verhaal aan vast, geinteresseerd, even googelen. Erg mooi worden deze bergen maar eigenlijk de hele oostelijke Dolomieten bij ondergaande zon, ze kleuren dan mooi rood.

Via Niger- en Lavazepas weer retour.

Rosengarten - de moeite van de trip al waard :-)

Rit 2 - optie 1 zuid-west rg Gardameer.

Gepland rondje van 370km. Ook weer een prachtige rit, met een flink aantal middelhoge bergpassen en stukje langs Gardameer op weg naar de Brasa Schlucht. Deze heb ik in 2014 ontdekt en samen met mijn vrouw gereden. Prachtig smalle  kloof met een-richting verkeer en veel toeristen. Moet je dus niet op zonnige dag in weekend heen gaan, want dan is het file! Bovenop zijn een aantal leuke restaurants met terrassen met prachtig uitzicht op Gardameer.

Aug 2015 - toch andere route, de Brasa Schlucht wordt het misschien niet. Daarvoor in de plaats kunnen we oostelijk van Gardameer de Prato di Nago opgaan. Echter, het is deels verboden voor motoren, maar wellicht nemen we de gok, omdat het op een doordeweekse dag is en eind van het seizoen. Er zal echt geen kip (mens) te vinden zijn daarboven!

Bij plannen van deze route kwam ik er achter dat de route vanaf viapunt Monte Baldo (N45.798583 E10.893389) VERBODEN in te rijden is. De weg lijkt goed, maar het is op eigen risico om door te rijden!

Grootse deel van route heb ik nog nooit gereden, zoals de Monte Bondone pas die 1650m zou zijn en Pso Coe 1610m, Valbona de hoogste vandaag met 1782m, dat begint er op te lijken :-)

We komen dan ook door Levico Therme, een zeer druk bezocht kuuroord. De 18e eeuwse thermen alhier zijn het pronkstuk en internationaal bekend om de therapeutische werking van het arseen- en ijzerhoudende water dat uniek is in Italië. Ben er nooit geweest en we komen vnl. om bochies te rijden, dus rijden we hier ook snel langs :-)

Vervolgens komt er nog een mooi sluitstuk met Passo Manghen. Dit is wel een +2000m col. Ben ik 1 keer eerder geweest het is een mooie maar smalle kronkelweg, geen route voor watjes en zeker niet bij slecht weer. Een impressie zie je in dit filmpje (niet van mezelf wel toevallig van paar NL'ers)

Video motor rit Passo Manghen op

Rit 3 Zuid-Oost.

We pakken met deze ronde veel van de hogere zuidelijke passen mee, hiervan is Passo Rolle met 1989m wel de fraaiste en de hoogste van deze toer, de anderen zijn meer bebost, maar desondanks toch afwisselend landschap en veel mooie bochten.

We gaan linksom rijden, dus eerst komt San Pellegrino pas, die met z'n 1918m niet de hoogste is vandaag, maar zeker bij mooi weer fraai is om langs te rijden. Daar hopen we dan maar op. 90% van de route is voor mij onbekend, voor Robbert en Jos dus helemaal.

 

 

Rit 4 Konings rit - Sella ronde maar dan in het groot

Het TOP rondje - nou ja rondje, met 360km en het zigzaggen door de mooiste bergketens van de Dolomieten pakken we echt de mooiste bergies en passen mee en meesten zijn +2000m (zie kaartje). Het Sella rondje is eigenlijk maar een klein rondje van ca. 60km met daarin de Sella, Gardena, Campolango en Pordoi pas, allen 2000+m hoog. Daaraan plakken we nog vele andere passen waaronder eigenlijk de mooiste - Passo Giau.

Drei Zinnen - Tre Cime di Lavaredo

Drie kolossale rotstorens vlak naast elkaar, zelf nog nooit kunnen bezoeken, want ligt redelijk ver weg en je kunt het alleen bereiken via een tolweg, die tot Rifugio Auronzo loopt. Komt het er deze keer van? Aan de foto te zien moet het een indrukwekkend gezicht zijn om daar onderaan die berg kolossen te staan.

Daarna vervolgen we de route en volgt de prachtige passo Giau en vervolgens gaat de route na passo Staulanza in zuidelijke richting in een gebied waar ik niet eerder gereden heb, als ik het goed heb.

Thuisreis

Helaas zit het er een keer op, dus op 1 okt staat terugreis gepland. In principe in 1 dag terug. Dat is lang maar te doen. Zowel Robbert als ik hebben al eens > 1000km op 1 dag gereden. Van Jos weet ik het niet, maar ik met zijn comfortabele watergekoelde 1200GS met elec. cruisecontrol en alles, moet het voor hem een eitje zijn :-)

Timmelsjoch (pso Rombo) bij snelweg in Italie vermijden, is de kortste en snelste weg over de Timmelsjoch. Ook nog eens een niet vervelende rit :-). Wel is dit een tol-pas en als hij vanwege slecht weer dicht blijkt zullen we toch via de SS12 binnendoor over de Brenner pas gaan.

De rest van de reis volgt als we ook inderdaad de routes gaan rijden, met de nodige foto's en dan in BLOG REISVERSLAG.